Monday, 25 May 2015
22:58 0

KES BIACARA RITA DAN AIDIL PAGI TADI YG MENGEJUTKAN


Aidil Zafuan Hanya Mampu Beri RM20 Sehari Kepada Rita Rudaini

Written by Bella | May 26th, 2015


Pemain bola sepak Aidil Zafuan mengakui hanya mampu untuk memberi RM 20 sehari bagi perbelanjaan makan dan minum berbanding jumlah RM 50 seperti yang dituntut oleh bekas isterinya, Rita Rudaini ketika perbicaraan kes mereka diadakan di Mahkamah Tinggi Syariah  Shah Alam pagi tadi.
Jelas Aidil, wang RM 20 tersebut dibahagikan kepada RM 10 untuk perbelanjaan makan siang dan RM 10 lagi untuk sebelah malam., Ketika disoal peguam syarie yang mewakili Rita, Datuk Mohd Zaidi mengenai kos perbelanjaan sarapan, minum petang dan makan lewat malam dituntut bekas isterinya itu,  Aidil menjawab, Rita jarang makan selain tengah hari dan malam.
Aidil juga membantah cadangan Mohd Zaidi untuk memperuntukkan RM43 sehari sebagai perbelanjaan makanan harian untuk Rita  kerana ia di luar kemampuan dirinya dan turut menegaskan hanya mampu memberi RM1,000 sebagai perbelanjaan tersebut setiap bulan berbanding RM1,500 sebulan yang dituntut Rita.
Ketika ditanya mengenai kos perbelanjaan lain seperti bil langganan Astro yang dituntut oleh Rita, Aidil memaklumkan Astro bukanlah sesuatu yang wajib untuk dilanggan. Malah seseorang tak akan mati kalau tiada Astro dan turut memberitahu bahawa beliau tidak pernah menyuruh Rita membatalkan langganan bulanan Astro berkenaan.
Selain daripada itu, Aidil turut mengaku tidak pernah membawa bekas isterinya itu untuk makan diluar, membelikan pakaian untuknya dan tidak pernah membeli bahan mentah untuk dimasak oleh Rita .
Hakim Syarie Mawardi Che Man yang mendengar prosiding kes tersebut menetapkan perbicaraan bersambung 14 September ini.
BACA BERITA FULL DI UTUSAN ONLINE
KLIK BAWAH NI 
19:48 0

CIRI-CIRI RUMAH YANG DI BENCI DAN DI SUKAI MALAIKAT


Apa ciri-ciri rumah yang dibenci malaikat atau tidak disukai? Apa pula kriteria rumah yang disukai malaikat rahmat? Berikut adalah ulasannya yang dihimpun oleh IslamCendekia.Com. Dalam ajaran syariat Islam, malaikat mengunjungi beberapa tempat yang menjadi kesukaannya, termasuk rumah seseorang. Meski demikian, ada sejumlah tempat yang dibenci atau tidak disukai malaikat. Kriteria dan ciri-cirinya sebagai berikut:

Ada anjing
Di mana ada anjing, di situ malaikat enggan untuk mendatanginya. Namun, jika anjing oleh pemiliknya digunakan untuk penjagaan, pertanian, atau berburu, hal ini bukan menjadi persoalan.

Terdapat patung
Semua rumah yang terdapat patung di dalamnya maka tidak akan didatangi malaikat, terutama patung yang memiliki kepala, baik manusia maupun hewan.

Berbau busuk
Rumah yang berbau busuk, maka ia tidak akan didatangi malaikat, tetapi malah setan. Oleh karena itu, apabila kita punya rumah, sebaiknya setiap hari dibersihkan dengan wewangian, misalnya pengharum ruangan, pembersih lantai, dan buang segera mungkin apabila ada bangkai di dalam rumah, misalnya bangkai tikus atua kecoa.


Senjata
Yang dimaksud senjata di sini adalah bukan menyimpan senjata, tetapi senjata yang digunakan untuk menodong atau mengancam sesama muslim di rumahnya tersebut, maka malaikat tidak akan mendatangi rumah itu.

Rumah yang disukai malaikat rahmat
Suatu ketika, malaikat Jibril berjanji akan datang ke rumah Rasulullah Muhammad Saw. Sesampainya di rumah, Jibril enggan masuk ke rumah Rasulullah. Menurutmu, apa sebabnya? Itu kan rumah Nabi? Kenapa malaikat tidak mau masuk?

Ya, saat itu ada seeokor anjing yang berada di bawah tempat tidur. Selain itu, malaikat rahmat tidak akan datang atau mendampingi seseorang yang berteman atau memelihara anjing.

Dari penjelasan tersebut, bisa disimpulkan bahwa ciri-ciri rumah yang disenangi malaikat rahmat adalah tidak ada anjing, berbau wangi atau tidak berbau menyengat, tidak ada patung terutama yang ada kepalanya, dan tidak berlangsung kekerasan di mana rumah tersebut pernah terjadi peristiwa pengacungan senjata kepada sesama saudaranya yang muslim.

Semua penjelasan di atas disandarkan pada dalil yang bersumber dari hadis shahih diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Bukhari, Tirmidzy, dan Muslim. Hadis-hadis tersebut juga menyatakan bahwa malaikat rahmat tidak akan masuk rumah jika rumah tersebut terdapat anjing. Sementara itu, pahala orang yang memelihara anjing akan berkurang.

Berikut dalil yang menjelaskan tentang rumah-rumah yang dibenci atau disukai malaikat rahmat. Rasulullah Muhammad Saw bersabda:

Malaikat tak akan masuk rumah, apabila di dalamnya ada anjing, juga ada gambar atau patung." (HR Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasa'i dan Ibnu Majah)

Barang siapa melakukan ancaman kepada saudaranya (baca: umat muslim) dengan benda besi (misalnya pisau, celurit dan senjata tajam lainnya), maka orang tersebut mendapatkan laknat dari malaikat, meski orang itu saudara kandungnya sendiri. (Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim)

Barang siapa memakan makanan yang tidak sedap, maka janganlah ia dekat dengan masjid karena sesungguhnya malaikat terganggu melebihi terganggunya apa-apa yang mengganggu manusia. (HR Bukhari dan Muslim)

Dari Aisyah ra, Rasulullah Saw telah melakukan perjanjian bahwa malaikat Jibril akan datang ke rumah beliau. Pada saat yang dinantikan tiba, ternyata Jibril tidak kunjung datang. Seketika Rasul melepas tongkatnya dan berbicara: "Allah tidak mungkin ingkar janji, tapi kenapa Jibril belum datang?"

Saat itu juga, Nabi Muhammad menoleh dan ternyata ada anak anjing yang ada di bawah tempat tidurnya. "Kapan ada anjing yang masuk?" tanya Rasul. Setelah anjing tersebut berhasil dikeluarkan, maka malaikat Jibril kemudian datang dan masuk ke rumah Rasul.

"Kenapa kamu datang terlambat, wahai Jibril? Tanya Rasul. "Oh, itu dikarenakan rumahmu ada anjing. Kami (baca: para malaikat) tidak akan masuk rumah yang di dalamnya ada anjing dan gambar (termasuk patung)."

Demikian ulasan dan pembahasan mengenai kriteria dan ciri-ciri rumah-rumah yang dibenci atau tidak sukai dan disenangi malaikat. Semoga bermanfaat. (IslamCendekia.Com/ Teks & foto: Lismanto)

19:11 0

Wanita Tak Puas Dicerai Dengan Talak Tiga, BAKAR DIRI Depan Bekas Suami Di Puchong





Wanita Tak Puas Dicerai Dengan Talak Tiga, BAKAR DIRI Depan Bekas Suami Di Puchong! -Kuala Lumpur : Akibat tertekan dengan masalah rumah tangga dihadapi selepas diceraikan dengan talak tiga, seorang wanita nekad cuba membunuh diri dengan mencurah petrol dan membakar diri di depan rumah bekas suaminya di Puchong, kelmarin.

Dalam kejadian jam 6 petang itu, wanita berusia 25 tahun yang bertugas sebagai penjawat awam itu kini dilaporkan dalam keadaan kritikal selepas terbakar hampir 80 peratus.

Sumber memberitahu Harian Metro, sebelum kejadian, mangsa datang ke rumah bekas suaminya sebelum berlaku pertengkaran mulut akibat tidak berpuas hati apabila diceraikan dengan talak tiga.

“Pasangan berkenaan dikatakan sering bergaduh menyebabkan bekas suami wanita itu menceraikannya dengan talak tiga kerana tidak tahan dengan sikap cemburu buta wanita itu yang menuduh bekas suaminya mempunyai hubungan sulit,” katanya.

Difahamkan, pasangan berkenaan baru lapan bulan berkahwin dan ia perkahwinan kedua wanita berkenaan.

Menurut sumber, selepas berlaku perang mulut, wanita berkenaan meninggalkan rumah itu dengan memandu kereta.

“Bagaimanapun, kira-kira 10 minit kemudian, wanita itu datang semula ke rumah berkenaan dengan membawa sebotol petrol lalu dicurahkan ke badannya ketika masih berada dalam kereta.

“Bekas suaminya cuba menghalang perbuatan itu, namun gagal sebelum wanita itu terlebih dulu menyalakan pemetik api menyebabkan api terus menyambar seluruh badannya,” katanya.

Menurut sumber, bekas suaminya turut melecur pada kedua-dua lengan dan dada, namun sempat menghantar bekas isterinya ke hospital.

Katanya, bekas suaminya cuba menyelamatkan wanita itu tetapi gagal sebelum pantas memeluk badan bekas isterinya dalam usaha memadamkan api.

“Akibatnya, bekas suami wanita itu juga melecur pada kedua-dua lengan dan dada, namun sempat menghantar bekas isterinya ke hospital,” katanya.

Difahamkan, wanita berkenaan dilaporkan kritikal dan masih menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Serdang manakala bekas suaminya pula menerima rawatan sebagai pesakit luar.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan siasatan dijalankan.

http://www.pru14.tv/2015/05/25/wanita-tak-puashati-dicerai-talak-3-bakar-diri-depan-suami/
18:35 0

Pengantin Lelaki 71 Tahun Ini Pengsan Selepas Lihat Wajah Bakal Isteri



Seorang lelaki 71 tahun pengsan ketika diakad nikah malam kelmarin sebelum mengaku ia kerana beliau teruja sebaik terpandang wajah bakal isteri....

“Saya terkejut hingga pitam sebaik melihat wajah bakal isteri yang cantik selepas disolek pada majlis akad nikah semalam (kelmarin) .”

“Bagaimanapun, Alhamdulillah majlis itu selesai selepas saya berjaya melafazkan akad nikah kali ketiga,” kata penghuni Rumah Seri Kenangan (RSK) Taman Kemumin, di Kelantan, Idris Laboh, 71, yang bertemu jodoh dengan Rohani Lee Abdullah, 53, juga penghuni RSK ....

Idris atau lebih dikenali sebagai Pak Yeh selamat diijabkabulkan dengan Rohani pada jam 5.30 petang kelmarin dan bersanding semalam serta diraikan 117 penghuni dan kakitangan RSK....


Lebih menarik, Rohani bertemu jodoh kali kedua di RSK selepas berkahwin dengan suaminya yang juga penghuni RSK pada 1994....

Bagaimanapun, pada 2004, suami pertama Rohani meninggal dunia sebelum bertemu jodoh dengan Idris .Idris yang berasal dari Kampung Pangkal Canggung, Machang, berkata, dia terpikat dengan Rohani selepas ditempatkan di rumah perlindungan itu pada November tahun lalu.....

Saturday, 23 May 2015
11:22 0

Najib Ni Belajar Mentadbir Negara Ikut Telunjuk Bini Kata Sultan

 Najib Ni Belajar Mentadbir Negara Ikut Telunjuk Bini Kata Sultan


Isu Najib semakin hari semakin ketara. Selain menerima kecaman daripada Tun Mahathir orang dalam UMNO juga turut cuba mejatuhkan beliau secara senyap.

Bukan itu sahaja malahan segelintir orang awam juga turut terseksa dengan pentadbiran najib dengan isu GST dengan skandal 1MDB yang tiada tindakan dibuat walaupun didesak TPM memecat kesemua pengarah 1MDB.

Jadi ia telah mengeundang kemarahan penduduk Malaysia tak hairanlah mengapa Tun Mahathir kata BN akan Tumbang di pilihanraya akan datang.Najib belajar Mentadbir negara ikut telunjuk bini itulah ungkapan Sultan Pinggan Akopal lihat prinscreen dibawah


https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xta1/t31.0-8/s720x720/11270319_944951158888343_7375641395240281039_o.jpg
apa yang akan berlaku selepas ini kita tunggu dan lihat

08:42 0

OZLIN UPLOAD STAUS KAT IG LAGI..

johan ni ramai peminat..tahla  vide tak berbaju ni tak sepatutnya
bini dia uplod tontonan 1 malaysia..jagalah kesopanan sikit







































Friday, 22 May 2015
03:15 0

PIL KURUS HAMPIR MEMBUNUH KU

UBAT KURUS ITU HAMPIR MEMBUNUHKU (TRUE STORY)

 
Entry ini ditulis khas terutamanya pada mereka yang terlalu obses mengambil/membeli ubat kurus
yang di jual dipasaran tanpa mengetahui kandungan didalamnya
Demi mendapatkan berat badan yang ideal dan cantik,sanggup makan/cuba apa sahaja
PRODUK KURUS 
Semoga cerita ini dapat memberikan pengajaran kepada anda
*Ini adalah kisah benar yang terjadi pada diri Farisha sendiri* 
------------------------------------------------------------------------------------------
Sekitar tahun 2006-2007, Farisha diterima masuk ke sebuah Universiti tempatan yang dikatakan
hebat iaitu Universiti Malaya dalam bidang XXX (biarlah rahsia k.hihi)

Masa itulah, berat badan Farisha bertambah dan bolehlah dikategorikan sebagai sederhana gemuk (sedang2)
Sebabnya --> makan,belajar,tido
Fakulti pun dekat je dengan kolej..
Tak sampai 5 minit sampai dah.
Bilik2 kuliah pula bersebelahan antara satu sama lain dan
bilik tutorial terletak dalam 1 koridor yang pendek
Menyebabkan pergerakan fizikal yang tak banyak,lemak terkumpul tepu
Mulalah pening kepala
bayangkan tasek/taman sekitar depan kolej
nak berjoging pun malas
nampakkkk~
Jadi,cara penyelesaian termudah Makan saja apa jenis suppliment untuk kurus
Macam2 dah aihhh cuba
Tapi kesan dari ubat kurus satu ni la yang Farisha tak boleh lupa sampai bila2
Sebab ianya hampir meragut nyawa. Nak mati rasanya!

Memperkenalkan produk berbahaya ini..
Namanya, LAMI
Disertakan gambar produk 




Mana dapat ubat ni?

Satu minggu ni Farisha balik ke 'hometown' jadi  
Farisha beli ubat ni dekat kedai jamu berhampiran taman rumah

Harga mampu milik dan murah untuk pelajar seperti Farisha waktu tu
Dah tengah2 sem poket kering kot~ T.T 

Makan ubat 3x shari
Dari hari pertama makan dah nampak kesan
Memang ohsem gila..
*kurang rasa lapar
*berat badan susut dalam masa singkat!
Hip Hip Hurray!!

Waktu Makan di kolej ada 3 :-
8pagi
12 tgh hari
6 petang 

Kalau dah makan pagi, tak payah tunggu jam 12 tgh hari..takkan lapar..
Rasa kenyang je bila makan ubat tu
Tapi Farisha tetap tapau jugak la untuk tengah hari tu
cuma lewatkan waktu makan sekitar jam 2-3 petang
waktu petang pun sama lewatkan makan
Ada jugak time yg Farisha betul2 skip
sebab rasa kenyang berpanjangan
Minum air pun ok dah
kebiasaannya malam2 yang lapar mencari jajan terus hilang!
Kenyang!



Dan tahu? berat badan Farisha menjadi susut dalam masa singkat
Tak dapat nk timbang la berapa sbb dekat kolej tu mana nak cari penimbang kan
perubahan ketara : bila pakai baju,seluar semua jadi longgar 
happy gila! dah slim kot..cepat pulak tu
Disebabkan genbira dengan perubahan ketara tu,
Jadi,farisha teruskan makan ubat tu sampai 2 botol

------------------------------------------------------------------------
Masuk botol yang kedua nilah,mimpi ngeri bermula

PERUBAHAN PERTAMA :


 Tak boleh tidur malam, insomnia kot
Rasa nak gila sebab otak,mata penat tapi tak boleh lelap
sampai ke pagi dok kelip2 mata fikir bila la nk tidur ni
Farisha sekadar tidur2 ayam je
Dan ianya berterusan sehingga malam ke-3
Time siang pun tak boleh tidur
Biasa lepas makan boleh tidur jadi tak boleh dah
Bayangkan dalam 3 hari ni Farisha tak tidur langsung

PERUBAHAN KEDUA :
pada masa yang sama dengan masalah 1 kat atas, Farisha rasa urat di belakang tengkuk
berdenyut2 kuat sehingga membuatkan Farisha pening kepala yang teramat 
tak pernah pulak rasa macam ni sebelum ni
Makan la panadol tapi kesannya sekejap je
lepas tu datang balik
Dah la imsomnia,lepas tu urat tengkuk berdenyut2
Bila baring nak tidur tu, arggghhhh
korang byangkanlah macam mana stressnya

PERUBAHAN KETIGA :
Degupan jantung menjadi abnormal
seolah2 ianya berdegup 2x lebih pantas dari jantung biasa
Bayangkan lepas lari 100m, degupan jantung lajukan??
lepas tu bayangkan korang berdebar2 macam kena bagi oral speaking diatas
pentas yang ramai dengan orang
macam tulah rasa
padahal berjalan dari fakulti ke kolej je pun, sekitar 5 minit perjalanan
dan naik tangga kolej ke tingkat 3 (bilik) - dengan gaya naik tangga paling relax dan santai) 
pun jantung boleh jadi kencang macam tu
rasa nak terkeluar
senang cita,macam nak kena serangan jantung la

PERUBAHAN KEEMPAT :
Badan jadi lemah dan lesu
Tak mampu dah nak pergi ke kuliah..
ambik cuti kehormat,rehat je dalam bilik sebab kesemua petanda kat atas tu tak hilang2
Makan pun jadi ala kadar je

Ya Allah!
Farisha betul2 rasakan ajal nak dekat
manalah tahu petanda 40 hari kan
Berdoa dalam solat sambil menangis
ampunkan dosa etc
Telefon mak mohon maaf :(
argghhh! sedih gila rasa bila ingat 
-------------------------------------------------------------
 Dalam hari ketiga tu,Farisha terlintas dalam hati nak google
tentang produk yang Farisha makan tu : LAMI
Dan hasilnya amat2 mengejutkan
-------------------------------------------------------------
Ada keluar dalam berita, siapa yang makan boleh menyebabkan tak siuman,semput kronik
Gambar dalam berita tu produk LAMI


Kementerian Kesihatan ada mengeluarkan kenyataan bahawa produk LAMI
telah disenarai hitamkan
Baca artikel Berita Harian - SINI

Ubat ini berasal dari Indonesia dan dikenali sebagi jamu. Bahan-bahan yang digunakan memang semuanya berasaskan jamu tetapi dalam produk ini mengandungi sejenis kandungan yang dipanggil SIBUTRAMINE (Istilah racun berjadual) di mana pengguna hanya dibenarkan mengambilnya atas nasihat Doktor dan tujuan tertentu sahaja. SUMBER

Kesan sampingan ubat ini memang boleh dirasai dipenggunaan pertama atau kedua. Semua yang mengambil ubat ini akan WAJIB mengalaminya. Di sini saya nyatakan kesan-kesan yang akan  di alami..Antaranya seperti

  • Degupan jantung bertambah pantas
  • Tekak berasa haus yang melampau
  • Berpeluh yang melampau
  • Pening serta mual-mual
  • Hilang selera makan
  • Kemurungan yang melampau
  • Mudah berasa marah 
  • Tiada tenaga
  • Mengalami halusinasi (risiko menjadi gila)
  • SUMBER
Artikel tahun 2010 :
Seorang wanita telah dimasukkan ke hospital selepas menggunakan produk pelangsingan badan ini. Beliau mempunyai gejala psikiatris termasuk halusinasi auditori dan visual, paranoid dan perasaan yang tidak stabil (psychiatric symptoms including auditory and visual hallucinations, paranoid ideas and low mood) selepas minum produk ini pada bulan lalu.

Sibutramine adalah formulasi untuk mengawal nafsu makan pada seseorang bagi tujuan pelangsingan badan dan memerlukan kawalan perubatan yang ketat. Kesan sampingan termasuk penambahan tekanan darah dan degupan jantung (increased blood pressure and heart rate, symptoms of psychosis and possibly convulsion). Orang yang mempunyai masalah jantung dinasihatkan tidak mengambil sibutramine.  
Artikel Penuh baca SINI
Komen dari pengguna Lami : SINI
------------------------------------------------------------------------------------
Ya Allah! nasib baik Farisha google kalau tak mungkin dah mati agaknya
sebab ambil produk tu secara berterusan
Terus Farisha stop makan dan BUANG dalam tong sampah!
Lepas tu minta kawan2 belikan buahan2 untuk Farisha makan
dan Farisha juga kerapkan makan bagi menambahkan semula nutrien dalam badan yang dah hilang akibat tak cukup makan ketika makan LAMI
Alhamdulillah,kesihatan makin pulih dari hari kehari dan simptom kat atas tu dah hilang!
Dah serik nak guna ubat2 kurus yang haram ni
Rawatan alternatif kurus : Bersenam , amalkan pemakanan seimbang,kurangkan kalori etc
Semoga ianya menjadi pengajaran buat semua bukan hanya pengguna produk LAMI
tetapi juga kepada semua pengguna ubat kurus dipasaran yang tiada pengesahan dari KKM
--------------------------------------------------------------------------------------

sumber


------------------------------------



PENDEDAHAN akhbar ini minggu lalu mengenai tindakan Kementerian Kesihatan menyenaraihitamkan 47 produk pelangsing badan, kosmetik dan ubat-ubatan tradisional yang disahkan mengandungi bahan kimia beracun termasuk dadah steroid daripada pasaran kerana boleh memudaratkan nyawa pengguna, sememangnya menakutkan. 

Namun, lebih menakutkan apabila ‘amaran’ bahaya pengambilan ubat sedemikian tidak diendahkan ramai demi mendapatkan tubuh langsing dan menawan tanpa mempedulikan kesan sampingan.
Hakikatnya, kurus atau langsing bukan perkara mudah yang mampu diraih dalam tempoh singkat. Justeru jika ada jurujual yang mendakwa pil pelangsingnya boleh membantu anda kurus dalam tempoh singkat, janganlah anda mudah percaya. Kurus bukan boleh dicapai dalam tempoh tiga atau empat bulan dengan hanya bergantung kepada pil pelangsing. Sebaliknya, kurus adalah gabungan pengambilan diet yang terjaga, senaman yang kerap dan mungkin jika anda memerlukan pil pelangsing, ia mestilah diberi dengan kebenaran doktor bertauliah.
Dalam kebanyakan kes yang membabitkan produk pelangsingan badan yang diharamkan, ia didapati mengandung bahan kimia seperti phentermine, amphetamine, sibutramin, fenfluramine yang diakui boleh mengurangkan berat badan tetapi memberi kesan sampingan seperti kemurungan, psikosis dan halusinasi, risiko tekanan darah tinggi, sakit jantung dan sakit kepala. Malah ia turut menyebabkan denyutan jantung yang cepat dan meningkatkan tekanan darah. 

Ubat-ubat pelangsing selalunya tidak diklasifikasikan sebagai ubat (drug) sebaliknya sebagai makanan tambahan menyebabkan ia tidak tertakluk dalam akta yang sama dengan ubat-ubatan yang diprekripsi doktor. Justeru, dengan mudah ia boleh dijual tanpa testimoni dan bukti klinikal dan ini seharusnya menjadikan anda lebih berhati-hati. 

Ada sesetengah ubat kurus keluaran jenama antarabangsa mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan dan Pihak Pentadbir Ubat-Ubatan Persekutuan Amerika Syarikat (FDA), tetapi ubat sebegini pun lazimnya hanya diberi menerusi prekripsi atau kebenaran doktor. Lazimnya, ubat sedemikian diberi doktor kepada mereka yang mempunyai Indeks Jisim Tubuh (BMI) melebihi 30 dan individu itu berisiko menghidap diabetes dan tekanan darah tinggi. 

Pembelian ubat kurus melalui ejen jualan langsung pula terbuka kepada sesiapa saja tanpa mengira sejarah perubatan atau keperluan dan harganya pula mencecah beratus-ratus ringgit. Lebih teruk, si jurujual juga tiada kepakaran dan pengetahuan dalam bidang perubatan. 
Perkara paling mudah, jika anda menjadi gemuk pun dalam tempoh dua atau tiga tahun bukankah tidak logik untuk anda kurus dalam masa tiga bulan? 
Pakar Bedah Umum dan Laparoskopik, Pusat Perubatan Darul Ehsan Shah Alam, Dr Lukman Abdul Rashid berkata secara umumnya mereka yang perlu menurunkan berat badan adalah golongan yang memiliki BMI melebihi 25. Menurunkan berat badan juga katanya bukan hanya atas sebab kosmetik tetapi juga bagi mengurangkan risiko penyakit. 

“Ada ubat pelangsing di pasaran yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan dan kualitinya terjamin, bagaimanapun kita tidak boleh kurus dengan hanya ubat pelangsing. Mereka yang menjalani prosedur pembedahan untuk menurunkan berat badan pun perlu kerap bersenam dan menjaga pemakanan untuk kekal langsing. Paling penting, kurus bukan hanya untuk kelihatan cantik tetapi juga untuk sihat,” katanya. 

Jelas Dr Lukman, ada empat jenis kategori ubat kurus iaitu ubat yang bertindak untuk mengurangkan lemak, ubat yang menambah kadar metabolisme pengguna, ubat yang bertindak menyekat selera makan dan ubat yang berfungsi mengurangkan penyerapan makanan. 

Setiap satunya mempunyai tindak balas yang berbeza. Misalnya, ubat yang menyekat selera makan menyebabkan berat badan turun dengan pantas kerana tidak makan manakala sementara ada ubat yang menyebabkan anda berulang alik ke tandas. Bagaimanapun, ubat yang bertindak dalam masa yang cepat dan tidak pula mendapat kelulusan kerajaan berkemungkinan bertindak terhadap organ dalaman menyebabkannya rosak. 

“Kebanyakan kita tentu masih ingat kes seorang pelakon Singapura yang rosak hatinya hingga memerlukan pemindahan hati gara-gara mengambil ubat pelangsing. Malah ada juga kes di negara kita yang menyaksikan pengambilan ubat kurus tanpa prekripsi doktor akhirnya menyebabkan kematian. Sebenarnya, tiada jalan pintas untuk kurus” katanya. 

Jelas Dr Lukman bagi mereka yang melebihi BMI ideal atau obes tahap 1, senaman dan penjagaan pemakanan adalah cara terbaik. Bagaimanapun bagi mereka yang sudah berhadapan dengan masalah morbid obesiti iaitu tahap obes yang terlampau, penjagaan makanan dan senaman bukan lagi langkah terbaik untuk menurunkan berat badan. 

“Sebaliknya golongan ini memerlukan pembedahan, iaitu prosedur intragastrik balloon (pembedahan yang memasukkan belon silikon dalam perut anda sekali gus mengurangkan jumlah makanan yang anda ambil). Ia teknik pembedahan bersifat sementara dan belon perlu dikeluarkan dalam masa enam bulan selepas pembedahan.” 

Dalam prosedur ini, belon yang dibuat daripada silikon lembut akan 
dimasukkan ke dalam perut melalui mulut berpandukan kamera endoskopik. 
Sementara satu lagi kaedah disebut sebagai ‘gastrik banding’ atau dikenal juga sebagai prosedur mengikat perut. Prosedur pembedahan ini membabitkan gegelung silikon penyekat diletakkan di sekeliling perut untuk membentuk perut seperti punjut kecil. Bahagian yang dijerut dengan silikon menyebabkan laluan atas perut itu sempit. Ini membuatkan pesakit berasa kenyang walaupun pengambilan makanan dihadkan. 

“Bagi wanita lepas bersalin pula, jangan terlalu gelojoh untuk kurus. Proses hamil itu sendiri memang menyebabkan berat badan bertambah namun secara umumnya, selepas bersalin berat badan akan turun dengan sendirinya. Andai kata berat badan tidak berkurangan, anda perlu nilai kembali cara hidup anda. Mungkin sebelum ini, anda aktif bersenam tetapi komitmen terhadap anak kecil atau kerja menyebabkan anda tiada masa bersenam,” 

Bagi wanita begini, Dr Lukman berkata, sepatutnya mereka mulakan langkah mengambil pemakanan seimbang selain memperuntukkan masa untuk bersenam. Proses untuk menurunkan berat badan mungkin lebih lama tetapi ia dapat menghindarkan komplikasi kesihatan berbanding pengambilan ubat pelangsing. 

Secara idealnya, kombinasi diet rendah kalori, senaman yang kerap dan ubat kurus ‘halal’ atau dibenarkan, anda akan berupaya menurunkan berat antara lima ke 10 peratus daripada berat badan anda dalam masa setahun. Ia adalah kadar tipikal untuk mana-mana usaha menguruskan berat badan yang ideal. 

“Mungkin anda melihatnya sebagai jumlah yang kecil tetapi peratusan sekecil itu sudah boleh membantu anda menurunkan kadar lipid, menurunkan kadar glukos dalam darah dan meningkatkan sensitiviti insulin,” katanya. 



--------------------------



UBAT KURUS BOLEH MEMBUNUH!!

AKIBAT MENGGUNAKAN UBAT KURUS.

Hati2 dengan ubat/pil kurus....

Ramai sedia maklum penggunaan pil diet ini mempunyai risiko terhadap kesihatan dan boleh membawa maut.

Kerajaan juga telah mengharamkan penjualan beberapa jenis pil diet yang mengandungi sibutramine atau sintetik sibutramine.

Bagaimanapun, disebabkan permintaan yang tinggi, pil diet yang mengandungi bahan ini terus dijual secara berleluasa di Internet dan pasaran gelap.

Ada yang berselindung di sebalik ubatan herba tetapi apabila diselidik ternyata mempunyai bahan yang sama.

Lebih berbahaya ubatan ini dijual tanpa perlu melalui saringan doktor terlebih dahulu.

Risiko serangan sakit jantung dan angin ahmar tidak cukup untuk menakutkan golongan ini.

Mungkin mereka tidak tahu ramai rakan pengguna yang telah mendapat penyakit mental seperti bipolar manic, psikosis dan delusional disorder akibat penggunaan ubat diet ini.

Kebanyakan produk murah menggunakan bahan2 yang merbahaya disebabkan kos pembuatan rendah dan kesan yang lebih cepat berbanding produk yang mementingkan kesihatan dan diet sihat.
Produk seperti ini sering dilihat di tokoh2 jamu dan lorong2 gelap.

Sebelum membeli sesuatu produk pastikan anda mendapat penerangan yang terperinci tentang produk tersebut dan bagaimana menggunakan nya.

Produk Alpha lipid mempunyai jaminan keselamatan dan liabiliti insuran sebanyak 20juta NZ atau pun 32juta RM. Beli produk dari pengedar sah sebab mereka mempunyai produk asli dari New zealand terus kepada anda.
BELI HANYA YANG ORI !


01:43 0

Aidil Tahu Zarema Selalu Ganggu Saya – Rita Rudaini



Rita Rudaini menyifatkan tindakan bekas suaminya Aidil Zafuan yang membuat laporan polis terhadapnya di Balai Polis Nusajaya, Johor Bahru semalam hanyalah sandiwara semata-mata dan masihh keliru dengan motif sebenar beliau berbuat demikian.
Jelas Rita, beliau tidak kena mengena dengan isteri Aidil sekarang iaitu Zarema Zainal dan mempersoalkan mengapa Zarema hatus menyimpan nombor telefon bimbitnya.
Saya tak dedahkan pun nombor yang tertera di laman Instagram itu milik siapa. Tapi dia (Aidil) dengan sendirinya memberitahu itu nombor isterinya. Kenapa pula isteri dia perlu menyimpan nombor saya di dalam telefon bimbitnya sedangkan antara kami tiada kaitan. Tak perlulah nak simpan nombor saya
Saya tak angkat panggilan nombor berkenaan yang didakwa nombor isterinya. Panggilan berkenaan dilakukan menerusi aplikasi WhatsApp dan bukannya panggilan biasa.
Menyedari perkara tersebut agak memalukan, Aidil sebelum ini pernah memberi alasan bahawa beliau mahu menjemput Rita ke acara yang membabitkan keluarganya. Malah, pemain bola  sepak itu sudah lama mengetahui bahawa Zarema sering menganggu Rita.
Tak kiralah nak jemput saya ke majlis cukur jambul ke atau majlis sembelih lembu berekor-ekor sekalipun, kenapa tak hubungi dengan panggilan biasa atau hantar mesej sahaja? Saya tak faham sandiwara apa pula yang cuba kedua mereka lakukan terhadap saya.
Dia sendiri mengaku kepada saya isterinya suka mengganggu saya. Isterinya pernah berpuluh kali menghubungi saya. Saya pun tak tahu apa motif isterinya nak buat begitu. Dia pernah cerita perangai isterinya sejak mereka belum berkahwin lagi.
Walaubagaimanapun, Rita tidak gentar dengan apa yang dilakukan oleh Aidil dan Zarema kerana mempercayai Allah SWT itu maha adil lagi mengetahui.